Dynamiczne ceny: dostosuj swoje ceny do popytu!

Dynamic pricing to jeden z najciekawszych tematów, który szturmem zdobył branżę e-commerce. Nie jest to koncepcja zupełnie nowa i nieznana dla przedsiębiorstw. Jego rozwój jest jednak bardziej związany z nowymi trendami w e-commerce. Jest jednak kilka rzeczy, które trzeba wiedzieć, aby to pojęcie stało się bardziej zrozumiałe.

Co to jest dynamiczna polityka cenowa?

Dynamic pricing nazywany jest również “shock pricing”, “demand pricing” lub “time-based pricing”.
Dynamic pricing to sposób ustalania i optymalizacji cen, w którym ceny zmieniają się częściej lub rzadziej w sposób dynamiczny i automatyczny (czasami do kilku razy dziennie) w zależności od różnych parametrów wewnętrznych (zapasy, dostępność) lub kontekstów (dane klienta, konkurencja, warunki pogodowe, popyt itp.
Jest to zatem strategia cenowa, w której firmy mogą stosować elastyczne ceny w zależności od aktualnego popytu na rynku. Innymi słowy, jest to strategia, w której ceny produktów są stale dostosowywane. Można to zrobić w ciągu kilku minut, godzin lub dni, w zależności od rodzaju rynku.

Rodzaje dynamicznych strategii cenowych.

Dynamiczna strategia cenowa może występować w kilku formach. Każdy z nich może być wykorzystany do osiągnięcia różnych celów.
1. Segmentacja cenowa.
Strategia ta oferuje różne ceny dla różnych klientów. Oznacza to, że klienci są podzieleni na segmenty. Na przykład, klientom o wysokiej wartości mogą być oferowane wyższe ceny. Można więc założyć, że cenią oni szybkość i jakość usług ponad cenę.
2. Ustalanie cen w oparciu o czas.
Firmy mogą korzystać z tej metody ustalania cen produktów, gdy chcą pobierać większe opłaty za szybsze świadczenie pewnych usług. Oznacza to, że zapłacisz więcej, jeśli chcesz skorzystać z usługi tego samego dnia lub jeśli skontaktowałeś się z firmą pod koniec godzin pracy.
3. Zmieniające się warunki rynkowe.
Jak wiadomo, warunki rynkowe mogą się zmieniać z powodu różnych czynników. Przedsiębiorstwa muszą jednak działać odpowiednio do sytuacji. Jeśli z jakiegoś powodu sprzedaż zacznie spadać, firma zdecyduje się na strategię obniżania cen.
4. Ceny szczytowe.
Strategia ta może być wykorzystywana przez wiele firm, aby pobierać większe opłaty w godzinach szczytu.
5. Wycena penetracyjna.
Strategia cen penetracyjnych jest stosowana, gdy firmy chcą dotrzeć do dużej części rynku. W ten sposób przyszli klienci zapoznają się z oferowanym produktem. W tym celu firmy ustalają ceny poniżej cen rynkowych i stopniowo je podwyższają.