SEM vs SEO. Zależności, o których trzeba wiedzieć

Terminy SEM i SEO są często używane zamiennie. Jest to jednak błąd wynikający z niewiedzy nowicjusza. Osoby zajmujące się na poważnie marketingiem internetowym nie mogą pozwolić sobie na takie błędne rozumienie znaczenia tych dwóch terminów. SEM to skrót od angielskiego terminy Search Engine Marketing, czyli Marketing w Wyszukiwarkach Internetowych, a skrót SEO to skrót od Search Engine Optimization, czyli Optymalizacja pod kątem Wyszukiwarek Internetowych. Ten pierwszy termin dotyczy płatnych reklam w wyszukiwarkach internetowych ten drugi oznacza optymalizacje strony internetowej pod kątem wyszukiwarek internetowych. Tym co jest łączy to cel jaki są one w stanie osiągnąć dla osoby je stosującej. To co je różni to sposób w jaki ten cel może być osiągnięty. Rozważ następujące porównania, aby lepiej zrozumieć tą kwestię:

Zarówno SEM, jak i SEO to formy marketingu internetowego. Poprawiają widoczność witryn na stronach wyników wyszukiwania takich jak Google, Bing czy Yahoo. Dzięki skutecznemu SEO i SEM Twoja witryna może osiągnąć wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania dla odpowiedniego zapytania. Jest to ważne, ponieważ konkurencja dotyczy tysięcy witryn internetowych obecnych w całej sieci, a użytkownicy mają tendencję do ograniczania się do kilku pierwszych wyników wyszukiwania, ponieważ z technicznego punktu widzenia są one najbardziej odpowiednie dla ich zapytań.

W SEM Twoja strona będzie w pierwszych wynikach wyszukiwania, ponieważ dzięki niemu zamieszczasz płatne ogłoszenie w wyszukiwarce, która za uiszczoną opłatę pozycjonuje Cię od razu na górze strony wyników wyszukiwania. To są bardzo skuteczne reklamy, jednakże ich skuteczność jest określona tylko w czasie publikowania reklamy. Z drugiej strony, SEO to zbiór metod, za pomocą których wyszukiwarka wybiera i pozycjonuje strony internetowe według „trafności” dla danego wyszukiwanego hasła. Jeżeli optymalizujesz swoją stronę pod kątem algorytmów wyszukiwania możesz spodziewać się efektów, które będą utrzymywały się znacznie dłużej niż wykupiona kampania reklamowa w wyszukiwarkach.

Firmy, które stosują jedynie SEO w zasadzie muszą ponosić koszty optymalizacji całej witryny pod kątem działania algorytmów wyszukiwania. W tym celu ich strony internetowe muszą przestrzegać wskazówek, takich jak idealne słowa kluczowe, budowanie linków zwrotnych, tworzenie wartościowych treści i wiele innych, aby zostały nagrodzone i wybrane przez wyszukiwarkę jako najlepiej pasujące pod kątem wyszukiwanej frazy. Konkurs polega więc przede wszystkim na wybieraniu spośród tysięcy witryn internetowych; jeśli wyższa jest ranga Twojej strony internetowej w indeksie stron wyszukiwarki internetowej tym większą ma ona szansę uzyskanie odwiedzających. W przypadku SEM widoczność swojej witryny w wyszukiwarce kupujesz za pieniądze, natomiast w SEO kupujesz widoczność, ulepszając i edytując swoją stronę internetową zgodnie z określonymi wytycznymi.

Wybierając SEM jako główne narzędzie marketingowe należy pamiętać, że konkurencja pomiędzy stronami w tym sposobie docierania do klientów jest mniejsza i będąc reklamodawcą, jesteś od razu kierowany na szczyty listy wyników wyszukiwania. Jedynym problemem jaki musisz rozwiązać to stawki, które musisz płacić serwerom reklam za najbardziej pożądane frazy. Aby zwiększyć swoje szanse na uzyskanie rabatów od reklamobiorców musisz podjąć działania mające na celu optymalizację współczynnika konwersji (CRO).

Szansa na pozyskanie nowego klienta zależy od tego, jak dobrze zaprezentujesz się na swojej stronie internetowej, od jakości produktu, skuteczności zarządzania obsługą klienta i innych strategii biznesowych. A uzyskanie tego celu jest możliwe również dzięki podjęciu działania z zakresu optymalizacji tego wskaźnika. Co najważniejsze, optymalizacja współczynnika konwersji odbywa się przy pomocy metod zaliczanych do SEO.

Jeśli już stosujesz działania SEO, samodzielnie czy pod kątem działań SEM to powinieneś używać takich narzędzi SEO jak narzędzia do badania słów kluczowych, narzędzia do budowania marki, narzędzie do analizy i śledzenia zachowań użytkowników, narzędzie do analizy linków zwrotnych i wiele innych. To żmudna, ale interesująca praca.

Należy zauważyć, że dzięki skutecznemu pozycjonowaniu każda witryna internetowa ma potencjał, aby zyskać darmowy ruch nazywany także organicznym. Głównym motywem działania w SEO jest zachęcanie robotów wyszukiwarek do znalezienia Twojej strony internetowej oraz wystawienie jej jak najlepszej oceny rankingowej. W marketingu opartym na SEO zarówno roboty wyszukiwarek, jak i odwiedzający muszą być pod wrażeniem Twojej pracy.

SEM obejmuje płatność za kliknięcie w reklamę w modelu płatności PPC. Ale jest to również praca wymagająca dużej uwagi, która obejmuje licytowanie najwartościowszych fraz, przygotowywanie kreatywnych prezentacji produktów i wiele innych, aby zaimponować odwiedzającym Twoją stronę internetową.