Różnica między copywritingiem, redagowaniem tekstu i korektą

Wszystkie słowa, które czytasz online – i na przykład offline w gazetach – są zapisywane i sprawdzane przed opublikowaniem.

Trzy obowiązki, które obejmują tę pracę, to copywriting, korekta i edycja. Mogą to być trzy oddzielne prace podejmowane przez trzy różne osoby lub jedna lub dwie osoby łączące wszystkie zadania.

Wszystkie są częścią procesu edycji i są równie ważne. Ale na czym dokładnie polega różnica między copywritingiem, redakcją, a korektą? Wiele profesjonalnych firm oferuje te usługi osobno, umożliwiając klientom wybór poziomu edycji, który najlepiej odpowiada ich potrzebom. Chociaż istnieje między nimi wiele podobieństw, takich jak znaczniki na stronach, zwracanie uwagi na błędy gramatyczne i ortograficzne itp., istnieje również szereg różnic.

Ostateczny cel dokumentu lub rękopisu bardzo często dyktuje, która z usług jest bardziej odpowiednia, a autor musi wziąć pod uwagę fazę pisania, w której obecnie się znajduje.

Oto krótki przewodnik po różnicach między każdym etapem tworzenia słów, które widzisz przed sobą.

Potrzebujesz pisania, edycji lub korekty?

Copywriting, redakcja i korekta to wszystkie etapy procesu dostarczania wysokiej jakości treści pisanych. Więc krótka odpowiedź brzmi, że będziesz potrzebować wszystkich trzech. Powstaje zatem pytanie, które usługi powinieneś zlecić? Zacznijmy od zrozumienia różnicy między tymi etapami.

Copywriting

Wskazówka tkwi w nazwie. „Kopia” to surowiec. Może to być wpis na blogu, menu, strona na stronie internetowej lub praca naukowa. Zwykle tekst może zawierać inne elementy, takie jak obrazy, tabele, hiperłącza itp. Tak więc w najbardziej podstawowym, copywritingu jest uchwycenie pomysłów na papierze lub, co bardziej prawdopodobne, w formie cyfrowej. Dobry copywriting sprawia, że lektura jest fascynująca, trafia do sedna i jasno wyjaśnia to, co chcesz, aby czytelnik wiedział, w odpowiednim stylu, który odzwierciedla Twoją markę.
Zadaniem copywritera jest tworzenie słów. Mogą pracować nad nadanym im tytułem lub może to być elastyczny temat i mogą znaleźć swój własny punkt widzenia. Często będą musieli wytworzyć kilka słów, a praca powinna być wolna od błędów ortograficznych i poprawna gramatycznie. Często jest termin, do którego copywriterzy muszą się dostosować.

Redakcja

Idąc dalej, redaktor weźmie te treści, które stworzył copywriter, i sprawdzi, czy ma to sens; że płynie łatwo i jest odpowiednia dla odbiorców. Sprawdzając błędy i niespójności, redaktor zazwyczaj sprawdza fakty tam, gdzie to możliwe, upewnia się, że linki są poprawne i w ramach tego procesu sprawdza pisownię i gramatykę. Mogą przepisywać krótkie fragmenty lub sugerować zmiany tonu, aby przedstawić spójny dokument gotowy do składu lub publikacji online.

Korekta

W tym momencie nie powinny być potrzebne żadne większe zmiany. Teraz treść musi zostać dokładnie sprawdzona pod kątem pisowni i gramatyki oraz spójnego stylu i układu. Korekta to ostatnia kontrola jakości; jednak korektor nie ponosi odpowiedzialności za ogólną dokładność.

Prawdopodobnie odkryjesz, że różne rodzaje treści wymagają różnych poziomów dopracowania. Na przykład artykuł w gazecie powinien być zawsze profesjonalny; jednak odrobina dziwactwa w poście na blogu może czasami być dobrą rzeczą.